Veel gestelde vragen


Ik wil van huurwoning ruilen met een andere huurder. Hoe gaat dit?

“Woningruil” is een van de moeilijkste regelingen in het woningrecht. Huurt u een woning en wilt u die woning “ruilen” voor een woning van een andere huurder, dan moeten er wel wat stappen gezet worden.

Lees meer
Verhuurder vraagt na een verbouwing ineens heel veel meer huur. Kan dat zomaar?

Nee, dat kan niet "zomaar". Als een verhuurder wil verbouwen en het gaat om "grote" veranderingen, moet hij vooraf een plan maken. In dat plan moet hij aangeven wat hij wil gaan verbouwen, wanneer hij dat wil gaan doen, hoe lang dat gaat duren én of de huurprijs door die verbouwing verhoogd wordt. U kunt dan al bezwaar maken tegen die huurverhoging.

Lees meer
Verhuurder wil de woning/kamer aanpassen. Moet ik daarmee akkoord gaan?

Uw verhuurder wil uw woning of kamer gaan verbouwen en/of moderniseren. Gaat het om kleine reparaties en/of aanpassingen, dan moet hij eerst met u overleggen over welke zaken hij wil doen en wanneer. Over het algemeen zijn hier meestal geen problemen bij. Bij grote verbouwingen en/of reparaties aan woningen zijn er vaak wel problemen. Wil een verhuurder een grote verbouwing en/of reparatie uitvoeren, moet hij met een plan (op papier!) komen en dat aan u voorleggen.

Lees meer
Ik heb "bemiddelingskosten" betaald voor de nieuwe woning/kamer. Mag dat wel?

Vaak worden woningen en kamers gehuurd via bureaus als Rots-Vast of Direct Wonen. Die bureaus rekenen meestal 1 maand huur als "bemiddelingskosten". Dat zijn vaak hoge bedragen. Heeft u een kamer gehuurd, dan mag volgens de wetgever een bedrag aan "bemiddelingskosten" gevraagd worden. Heeft u een woning gehuurd, dan mogen echter géén bemiddelingskosten (meer) gevraagd worden. Daarover heeft het HuurTEAM al een aantal procedures gevoerd bij de Rechtbank en met succes!

Lees meer
Ik twijfel over extra kosten. Wat kan ik doen?

Twijfelt u of uw verhuurder wel de juiste posten in rekening brengt of over de hoogte van de bedragen, die op de afrekening staan, neem dan eerst contact op met de verhuurder. Die is verplicht u uitleg te geven en moet u zelfs kopieën van de nota's toesturen, waarmee hij zijn berekeningen heeft gemaakt.

Lees meer
Ik betaal een "all-in" prijs voor de woning/kamer. Mag dat?

Veel verhuurders vinden het makkelijk: zij laten huurders een "all-in" prijs betalen voor een woning of een kamer. "All-in", dus incl. gas, water, licht en soms nog andere bijkomende kosten, zoals de gemeentelijke belastingen of de kosten voor "meegehuurde" inventaris en/of stoffering. Waarom is dit makkelijk voor een verhuurder? Omdat een verhuurder dan niet ieder jaar voor een huurder een afrekening van de bijkomende kosten (de "servicekosten") hoeft te maken. Dat is soms een hoop werk en de meeste verhuurders vinden het maken van zo'n afrekening te moeilijk. De wetgever is echter heel duidelijk over "all-in" prijzen: een verhuurder moet een duidelijke splitsing maken van de betaalde "prijs". De huurder moet weten wat de "kale huurprijs" van de woning/appartement is en wat het bedrag is, dat iedere maand als voorschot wordt betaald voor de bijkomende kosten. De verhuurder is nl. verplicht binnen 6 maanden na het einde van een kalenderjaar met de huurder de "servcicekosten" af te rekenen.

Lees meer
Verhuurder heeft al jaren niets aan het onderhoud gedaan. Wat kan ik doen?

Uw verhuurder moet er voor zorgen, dat uw huurwoning "bewoonbaar" is en blijft. Maar een verhuurder is niet verantwoordelijk voor álle onderhoud in en aan de woning.

Lees meer
Ik heb klachten over het onderhoud van mijn woning/kamer. Wat kan ik doen?

Een verhuurder moet zijn woningen/kamers onderhouden. Maar wat nu, als hij dat niet doet en u heeft ernstige klachten? Bijvoorbeeld een lekkage of de ventilatie in de douche doet het niet (goed) en er zit daar overal schimmel. U heeft al heel vaak bij de verhuurder geklaagd, maar er gebeurt niets.

Lees meer
Kan de verhuurder de huurprijs zomaar wijzigen?

Verhuurder wil de huurprijs wijzigen met een te hoog percentage of een erg hoog bedrag. Kan dat? Het antwoord op deze vraag kan heel kort zijn: nee, dat kan niet. Zeker niet, als u in een sociale huurwoning woont en de huurprijs die u betaalt minder is dan €710,68 per maand. De overheid geeft ieder jaar in januari aan met welk percentage de huur mag stijgen. Dat percentage is afhankelijk van het inkomen van u en eventuele inwonende personen bij elkaar opgeteld.

Lees meer
Is mijn huur wel juist?

Ik heb pas (nog geen 6 maanden geleden) een woning/kamer gehuurd. Is de huur die ik moet betalen wel juist? Woont u nog gén 6 maanden in uw huurwoning of -kamer? En wilt u zeker weten of uw verhuurder wel de juiste huurprijs voor die woning/kamer vraagt?

Lees meer
Betaal ik teveel huur?

De maximum huurprijs, die een verhuurder voor een woning/kamer mag vragen, is afhankelijk van het aantal punten, dat uw woning/kamer heeft. Die punten worden berekend voor de oppervlakte van alle vertrekken en voor "luxe voorzieningen" zoals een afzuigkap of een tweede toilet, een grote tuin enz.

Lees meer

Mijn vraag staat er niet tussen

Als uw vraag er niet tussen staat of uw vraag wordt niet volledig beantwoord, neemt u dan contact met ons op. Dit kan op de volgende manieren:

Maak een afspraak

Neem contact met ons op