Terug

Rookgasafvoer in het ventilatiekanaal

Gemaakt op: 26-03-2017 - Laatste update op: 26-03-2017


Dat de efficiëntieslag bij de corporaties niet altijd een verbetering is, ondervond huurder van B. (en een baliemedewerkster) van De Alliantie. Hij had al diverse malen geklaagd over vreemde knallen vanuit zijn ventilatiesysteem. Soms zo heftig dat de ventielen van het systeem uit de muur vielen. De eerste paar keer dat hij De Alliantie belde werd hij, heel efficiënt, via een voice-response-systeem direct doorverbonden met het bedrijf dat voor De Alliantie het onderhoud aan het ventilatie-systeem doet. Die kwamen keurig opdraven, keken het systeem na en de ventilator op het dak, rommelden wat met de instellingen en gingen weer weg. Het probleem bleef. Nadat het bedrijf drie keer vergeefs had geprobeerd de klacht op te lossen, kreeg huurder van B. een brief van De Alliantie: hij mocht niet meer klagen want er was geen probleem. Dat ervoer van B. toch anders: het systeem bleef maar steeds vreemde knallen produceren. Hij schakelde het huurteam in. Die kwam, in tegenstelling tot De Alliantie, zelf eerst eens kijken wat er aan de hand was. Daarbij viel het op dat de rookgasafvoer van de CV-ketel in dezelfde leidingschacht verdween als de pijpen van het ventilatiesysteem. Volgens meneer van B. ging de rookgasafvoer zelfs door het ventilatiekanaal. Dat leek het huurteam wel erg kras maar maakte toch melding van dat vermoeden in een mail aan De Alliantie.

Meneer van B. liep door al het gedoe al een tijdje op de toppen van zijn zenuwen en besloot het antwoord van De Alliantie niet af te wachten (u weet wel: wij proberen u binnen drie werkdagen te antwoorden) en ging zelf naar het kantoor van De Alliantie. Daar werd hem door de dienstdoende baliemedewerkster nog eens te verstaan gegeven dat hem schriftelijk was gemeld dat hij daarover niet meer mocht klagen. Bij meneer van B. ging de boel op zwart en even later lagen een beeldscherm, de telefooncentrale en een paar lampen boven de receptiebalie op de grond. Maar De Alliantie was wel wakker. Een opzichter (jawel: ze bestaan nog) nam de zaak in behandeling en constateerde dat de rookgasafvoer inderdaad door het ventilatiekanaal liep. Hij controleerde daarom ook de meldingen, die bij het bedrijf dat de CV-installaties onderhield, binnen waren gekomen. Wat bleek: de benedenbuurman van van B. had problemen met een CV-ketel die steeds uitviel. Die problemen waren eigenlijk alleen maar te verhelpen door de CV-ketel te vervangen. Maar ja: dat kost geld. Dus had de monteur de benedenbuurman geadviseerd de resetknop maar net zolang opnieuw in te drukken totdat de ketel weer bleef branden.

Iedere keer dat de resetknop werd ingedrukt, gaf dat een plof doordat de brander aansloeg: een plof die via de rookgasafvoer en het ventilatiekanaal versterkt bij van B. in de woning binnen kwam (uiteraard met de daarbij behorende rookgassen). Dit was uiteraard een gevaarlijke situatie dus heeft De Alliantie direct maatregelen genomen: alle CV-ketels in het complex zijn vervangen en er is een nieuwe rookgasafvoer gemaakt, buiten het ventilatiekanaal om. Eind goed, al goed zou je zo denken. Maar meneer van B. kreeg wel de rekening van de kapotte balie gepresenteerd en mag zich de komende twee jaar op geen enkele manier meer misdragen tegen De Alliantie op straffe van ontruiming (een zogenaamd tweede kans-contract). Uiteraard heeft meneer van B. met zijn gedrag op het kantoor van De Alliantie een grens overschreden maar het is zeer de vraag of De Alliantie even doortastend was geweest zonder zijn gedrag. Hopelijk is deze kwestie voor de directie van De Alliantie een eye-opener: enkel op de efficiency sturen is soms niet zo verstandig. Heel vervelend dat een baliemedewerkster daar uiteindelijk het slachtoffer van werd.